onsdag 4 februari 2015

Eivors Funderingar

 
 

Ansvar

 

Vad innebär det. A och jag var på bio såg Turist. Mannen sprang ifrån familjen hustrun blev kvar med barnen. Frågan blev för mig,; Vad hade mannen för ansvar?.
 
Min dotter var här igår och vi talade om skolan som äldsta barnbarnet går på. En orolig klass som bytt lärare sista tiden. Vem har ansvar för att barnen ska få lugn och ro. Vad har barnen för ansvar gentemot varandra.
 
Vad är ansvar och till vem / för vem har jag ansvar?

Samhället talar om att vi har ansvar för oss själva , förvisso men vi kanske ska fundera över vårt samhällsansvar också.

2 kommentarer:

  1. Ordet Ansvar har många bottnar. Det viktigaste är nog att vi alla TAR Ansvar. I stort som smått.

    SvaraRadera
  2. Vi har ansvar för varandra alltid. Solidaritet betyder gemensamt ansvar och det täcker det mesta tycker jag!

    SvaraRadera